در کنار روشهای سنتی و مرسومی که برای فروش کالا و خدمات وجود دارد طی سالیان اخیر راهکار آنلاین به عنوان یک روش جدید و بسیار جذاب برای عرضه کالا و خدمات مطرح شده اما باید در نظر داشت که استفاده از فروش آنلاین شاید به همین آسانی نباشد و نیازمند ترکیبی از مهارتهای فنی، استراتژیک و عملیاتی است.
بنا بر آمار شرکت لنگو، بیش از شصت درصد فروش در بازار تجارت الکترونیک در دنیا، سهم مارکت پلیس ها (Marketplace) است و تعدادی از موفقترین کمپانیهای جهان، مثل Airbnb، شرکت آمازون و حتی اوبر، تحت این مدل کار میکنند.
مارکت پلیس
Market Place، بستری است که در آن فروشندگان مختلف میتوانند محصول خود را در یک فروشگاه و بستر بزرگتر برای عرضه ارائه کنند. فروشندگان با استفاده از مارکتپلیس میتوانند بیش از پیش دیده شوند و محصولاتشان را به فروش برسانند. در عوض، مارکتپلیس به ازای هر فروش، یک حق کمیسیون دریافت میکند.
انواع مارکت پلیس
انواع مارکتپلیسها به شرح زیر هستند:
1- مارکت پلیس افقی : مارکتپلیسهای افقی معمولا فروشگاههایی هستند که تمام انواع محصولات مختلف را به فروش میرسانند. مثل آمازون یا دیجی کالا، ایسام و باسلام که هر محصولی برای خرید بخواهید را میتوانید در آن پیدا کنید.
2- مارکت پلیس عمودی : مارکتپلیسهای عمودی فروشگاههایی هستند که محصولاتشان تنها در یک دستهبندی خاص میگنجند. مثلا یک فروشگاه لوازم بهداشتی و آرایشی میتواند با جذب فروشندگان مختلف، تبدیل به یک مارکتپلیس شود.
مدیریت مارکت پلیس های تجارت الکترونیک مشکل است زیرا چندین فروشنده در حال فروش یک محصول هستند. برای اطمینان از اینکه هر فروشنده فرصتی منصفانه به دست میآورد، مارکت پلیس ها سیستمی دارند که نه تنها قیمت های جذاب را در اولویت قرار دهد، بلکه بر ترکیبی از بازخورد مشتری، سرعت تحویل، خدمات پس از فروش و واقعی بودن فروشنده متکی باشند.
مارکت پلیسهای محبوب در ایران
مارکت پلیسهای ایرانی در سالهای اخیر توانستهاند با ارائه خدمات و محصولات در میان مردم محبوبیت و جایگاه خود را بدست آوردند.
دیجی کالا
دیجی کالا بزرگترین مارکت پلیس ایرانی است که از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرد. دیجی کالا طیف گسترده ای از محصولات را از جمله کالاهای دیجیتال، لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آرایشی، کتاب، لوازم ورزشی و غیره ارائه میدهد. این پلتفرم با بیش از ۲ میلیون بازدید روزانه و ۱۵۰ هزار فروشنده فعال، سهم قابل توجهی از بازار تجارت الکترونیکی ایران را در اختیار دارد. برای هر کسب و کاری مهمترین کار پیدا کردن مشتری است و دیجی کالا پرمشتریترین فروشگاه کشور است
باسلام
باسلام یک مارکت پلیس اجتماعی است و از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد. این پلتفرم با هدف حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان ایرانی، امکان خرید محصولات باکیفیت و ارگانیک را به کاربران فراهم میسازد. در حال حاضر، باسلام با بیش از ۱ میلیون بازدید روزانه و ۱۰۰ هزار فروشنده فعال، به یکی از محبوبترین مارکت پلیسهای ایرانی تبدیل شده است.
ترب
ترب یک مارکت پلیس تخصصی در زمینه فروش مواد غذایی است که در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد. این پلتفرم محصولات مختلفی با قیمتهای مناسب را به کاربران ارائه میدهد. ترب با بیش از ۵۰۰ هزار بازدید روزانه، به یکی از محبوب ترین مارکت پلیس های ایرانی تبدیل شده است.
روناکینو
ما در روناکینو با داشتن تجربیات موفق در مدیریت مارکت پلیس های مختلف به شما این اطمینان خاطر را میدهیم که میتوانید با خیال راحت مدیریت مارکت پلیس های مختلف خود را به ما سپرده و بنابراین شما دیگر دغدغه ثبت و پیگیری سفارشات را نخواهید داشت.